Berlin dag 1, vi kommer tillbaka!

27 maj 2019Resor0 Kommentarer

Det är andra gången jag är i Berlin. Förra gången var 2006, under fotbolls VM, då lite mer spartanskt med boende i tält och mer fotboll än sevärdheter.

Nu blev det en tur med familjen, torsdag – söndag med en natt på båten på väg dit och två nätter på hotell. Jag har, precis som alltid förberett en lång lista på allt som bör ses och allt jag vill fotografera, visualiserar bilderna och funderar redan på förhand hur de skall fotas, vilka motiv och från vilka vinklar. Jag har sagt det förut och säger det igen, det blir aldrig som man har tänkt sig…

Jag minns från förra gången hur stort Berlin är, och jag minns det ännu bättre nu efter andra gången. Vi älskar att gå men det tar tid. När vi kom tillbaka till hotellet efter första dagen kunde jag konstatera att jag bara lyckats beta av 3 ”objekt” på min långa lista, och när jag tittade igenom bilderna kunde jag också konstatera hur jag hastat igenom min fotografering och inte fått ihop mer än några enstaka bilder på Berlin värda att spara.

Andra dagen blev bättre utifrån antalet besökta mål. Vi löste dagsbiljetter för kollektivtrafik och kunde ta tunnelbana och tåg mellan de olika flaggade objekten på min Google-karta. Jag tror att när vi ätit vår numer traditionella Hard Rock Café middag på kvällen så hade jag nog fått kryssat av, i alla fall hälften av mina utvalda mål.

Så min lärdom av Berlin blir att det behövs dagar, många dagar, i alla fall om man skall hinna med allt det som man vill och bör se. Det är en fantastisk stad att besöka med massor av platser värda att se. Vi var på många platser men har forfarande hälften kvar på listan, vi kommer tillbaka…

[adinserter block=”1″]

Brandenburger Tor och Brandenburg Gate

Den översta bilden och ett av våra första mål. Det är ju liksom en självklarhet att man måste se Brandenburg Gate. Man kan inte åka till Berlin utan att ta sig hit, det går bara inte. Inte mycket till kreativitet i fotograferingen, klicka av och gå vidare.

Siegessäule

Det här hade kunnat bli bra, Siegessäule, den uppenbarade sig när vi gick upp för trappan och jag var tvungen att gå ner igen och ta den här. Hade jag tagit ett halv steg till vänster så hade jag varit nöjd med bilden (första bilden), men men… Oavsett en plats man måste besöka. Det kostade några Euro att få gå upp i tornet och det tyckte jag det var värt. Hade jag tagit mig mer tid hade jag ökat skärpedjupet och fått en bättre trappbild, men men igen…
Väl uppe var utsikten slående, något disigt vilket såklart minskade möjligheterna till en bra bild, men den sista av de tre bilderna ovan gillar jag verkligen. Kan vara en av de bilderna jag gillar mest av alla jag tog i Berlin.

Memorial to the murdered jews of Europe

Det här ser inte mycket ut från början men när man väl går in bland blocken känner man sig plötsligt bara mindre och mindre. Det här är verkligen en plats där man kan sätta sin fotografiska kreativitet i gungning, samtidigt som det är en plats som väcker lite obehag för vad platsen egentligen handlar om.

Sony Center Berlin

Jag hade nog förväntat mig lite mer av den här platsen men det hör till saken att man nog skall besöka den här platsen på kvällstid. Det var inte det vi gjorde utan det blev istället ett besök mitt på dagen. Ja ja, men men, låt mig återkomma till dag 2 och de besöksmål i Berlin som vi besökte då.